Ifølge CMA eller Konkurrence- og Markedsstyrelsen, er enhver producent eller sælger af dyre produkter, herunder madrasser, lovmæssigt forpligtet til at give en garanti for deres produkter. Det er sådan, du beskytter kundernes interesser og forhindrer producenter og sælgere i at distribuere defekte varer uden nogen konsekvenser.
Generelt betyder det, at producenten eller sælgeren er juridisk forpligtet til at reparere eller erstatte et defekt produkt, i dette tilfælde en madras, hvis det kan bevises, at de nævnte fejl er producentens eller sælgerens skyld, og ikke kundens.
Desuden skal enhver garanti være skriftlig, hvilket betyder, at kunden skal have en skriftlig eller trykt kopi af den officielle garanti, hvis han eller hun ønsker at gøre krav gældende.
Før vi går videre til en mere detaljeret analyse af madrasgarantien, er vi nødt til at nævne, at ikke alle garantier er ens. Som en generel tommelfingerregel er der tre hovedkategorier af madrasgarantier - forholdsmæssige, ikke-forholdsmæssige og kombinationsgarantier.
Lad os tage et kig på, hvad der adskiller dem fra hinanden.
En forholdsmæssig garanti er en af de mest almindelige garantier i sengetøjsbranchen på grund af arten af de produkter, der sælges - herunder madrasser.
Den forholdsmæssige garanti indebærer, at du skal betale et på forhånd beregnet gebyr eller en vis procentdel af prisen, hvis du ønsker at reparere eller udskifte din madras. Det forholdsmæssige gebyr vil stige over tid, efterhånden som madrasserne begynder at blive dårligere efter længere tids brug.
Da din madras bliver mere udsat for skader med tiden, stiger det forholdsmæssige gebyr, og det er ikke ualmindeligt, at kunder skal dække op til 90% af reparations- eller udskiftningsomkostningerne i det sidste år af garantien. Det samme gælder for refusioner. Jo ældre madrassen er, jo mindre af madrassens oprindelige værdi vil du modtage i sidste ende.
Ikke-proportionerede garantier er det stik modsatte af proportionerede garantier, som du sikkert kan høre på navnet. De er ikke så almindelige, som man skulle tro, primært fordi det ikke er en god forretningsmodel for producenten.
Med ikke-proraterede garantier er du garanteret en udskiftning eller en reparation helt gratis i den angivne garantiperiode. Som vi allerede har sagt, er de meget svære at få i madrasbranchen, men ikke umulige, som du vil se om et øjeblik.
Den eneste mulige ulempe ved den ikke-proraterede garanti er, at du ofte skal betale forsendelses- eller transportomkostningerne, som ikke altid er så overkommelige, som du gerne ville have haft dem til at være.
En kombinationsgaranti er, som du kan se af navnet, en kombination af de to foregående typer.
Du kan f.eks. købe en madras, der er dækket af en ikke-prorateret garanti i de første par år og en prorateret garanti i resten af garantiperioden. Disse er ikke så svære at få fat i som almindelige garantier uden nedskrivning, selvom de normalt er forbeholdt premium-madrasser af høj kvalitet.
Desuden er det også ofte dem, der strækker sig over en lang periode, for eksempel 15 til 25 år, og du vil sjældent finde en kombinationsgaranti, der dækker mindre end det.
Som vi allerede har nævnt, er ikke alle garantier ens, men det er ikke kun typen af garanti, der kan variere. Forskellige garantier har forskellige vilkår og betingelser. De varierer som regel fra produkt til produkt og fra producent til producent, så det er altid vigtigt at undersøge garantien grundigt, når du får den. Her er de vilkår, som du bør være særligt opmærksom på.
Garantiens længde er et ret selvforklarende begreb. Den bestemmer den periode, hvor den madras, du har købt, er dækket af producenten.
Garantiens længde varierer afhængigt af madrassen og producenten. Oftest vil garantien strække sig fra fem til tyve år. Livstidsgarantier er ikke så almindelige for madrasser, men de kan findes.
Endelig er det vigtigt at bemærke, at garantien starter fra det øjeblik, du køber madrassen, ikke fra det øjeblik, du begynder at bruge den.
Generelt dækker madrasgarantier produktionsfejl som f.eks. defekte syninger, opdelte sømme, ødelagte bunde eller andre strukturelle fejl. Derudover dækker madrasgarantier normalt defekter som f.eks. omfattende eller for tidlig nedbøjning eller manglende gendannelse af kropsaftryk i memoryskummadrasser.
Det, man skal huske på her, er, at der med tiden sker en nedsynkning og et aftryk af kroppen som en del af almindelig slitage, men så længe producenten har taget højde for det som en naturlig tilbagegang i madrassen, er det typisk ikke dækket af garantien.
En anden ting, man skal overveje, er, hvilken type dækning producenten tilbyder. Dækningstypen er i bund og grund den måde, du vil blive kompenseret på, hvis du indgiver et garantikrav.
Generelt er det en af disse tre ting - reparation af madrassen, udskiftning af madrassen eller en tilbagebetaling i form af kontanter eller butikskredit.
Den vigtigste ting at være opmærksom på, når det gælder garantibetingelser, er nok annullering. Det er meget lettere at annullere en garanti, end du måske tror.
For at være berettiget til ombytning, reparation eller refusion skal du passe ordentligt på din madras. Det inkluderer at vende eller rotere madrassen i henhold til producentens anvisninger, ikke fjerne faner eller mærker eller simpelthen misbruge produktet. Husk, at pletter, der ikke kan fjernes, normalt vil gøre din garanti ugyldig, så tænk dig om, før du spiser i sengen.
Nu, hvor vi har dækket det, skal du være opmærksom på madrassens dækning, og hvad den dybest set er, så lad os se på, hvad en madrasgaranti vil dække.
Først og fremmest dækker madrasgarantien alle fysiske defekter, som er producentens skyld. Det omfatter, men er ikke begrænset til, defekte sømme eller syninger, brud på fjedre, bøjninger eller knæk, at topbetrækkets stof buler osv. Husk, at alle disse defekter kan være resultatet af forkert brug, så sørg for at følge de relevante regler for vedligeholdelse og brug.
Dernæst dækker madrasgarantien nedsynkning. Nedbøjning er et af de mest almindelige problemer for madrasser, men igen er det noget, der vil ske gradvist over tid, så du skal bevise, at nedbøjningen er overdreven, eller at den er sket for tidligt, for at du kan få kompensation. Det burde være nemt at tjekke. Det eneste, du skal bruge, er en snor og en lineal. Træk snoren hen over madrassen i en lige linje, og mål afstanden mellem snoren og det laveste punkt på madrassen.
På den anden side er der nogle defekter og skader, som ikke er dækket af garantien.
En af dem er nedsynkning, der er resultatet af naturlig slitage, samt nedsynkning, der ikke er dyb nok. For at det meste skal betragtes som overdrevent, skal det være dybere end 1,5 tommer, og det skal ske relativt hurtigt, da det ville indikere strukturelle skader, ikke slitage.
Enhver skade på madrassen, som er brugerens skyld, er heller ikke dækket af garantien. Det omfatter utilsigtede rifter eller ridser, misfarvninger, pletter, der ikke kan fjernes, eller skader, der skyldes forkert pleje af madrassen.
Med forkert pleje mener vi, at madrassen ikke vendes eller drejes i henhold til den vejledning, der fulgte med madrassen. Mange tror, at dette ikke kan bevises, men det kan det. Madrassen vil naturligt "bryde ind" efter nogen tid, og der vil være tegn på vending og drejning eller mangel på samme, hvis du ikke har gjort det.
Der er mere end én ting, der kan gøre en madrasgaranti ugyldig.
Den første og mest almindelige måde, hvorpå folk utilsigtet annullerer deres garanti, er ved at fjerne "lovmærket". Hver madras har et mærke eller en fane med grundlæggende oplysninger skrevet på, sammen med en tekst, der siger "Må ikke fjernes under strafansvar", eller noget i den retning. Dette mærke fungerer som købsbevis, og hvis du fjerner det, vil du øjeblikkeligt annullere din garanti.
Dernæst bortfalder garantien automatisk, hvis madrassen foræres eller sælges til andre. Et garantikrav kan kun indgives af den oprindelige køber, og ejerskabet af madrassen kan ikke overdrages til nogen.
Ukorrekt pleje og misbrug af madrassen er også årsag til bortfald af garantien. Eventuelle pletter eller fysiske skader, der er et direkte resultat af brugerens misbrug, vil automatisk gøre garantien ugyldig. Hvis man ikke passer ordentligt på madrassen, f.eks. ikke vender og drejer den, bortfalder garantien på madrassen også.
Hvis madrassen ikke pakkes ud i en længere periode (op til 2-3 uger), bortfalder garantien.
Der er flere åbenlyse fordele ved at eje en madrasgaranti.
Først og fremmest beskytter du dig selv økonomisk mod at skulle betale for et defekt produkt. Hvis der sker noget med en madras, har du altid din garanti at falde tilbage på. Du får enten en ny madras eller pengene tilbage - uanset hvad, får du en ny, ordentlig madras uden at skulle bruge flere hundrede kroner igen.
Dernæst vil en madrasgaranti give dig ro i sindet. At vide, at virksomheden står bag deres produkt og er villig til at kompensere dig, hvis noget går galt, indgyder folk tillid til at købe produktet og ikke bekymre sig om at spilde deres penge.
Endelig kan en madrasgaranti potentielt spare dig for nogle penge, når det endelig er tid til en opgradering. Madrasser er ikke billige, og hvis du ved, at du kan få noget tilbage fra din oprindelige investering, bliver det meget lettere for pengepungen at opgradere til en ny, bedre madras.
Det kan også være forskelligt fra producent til producent, om man vil gøre krav på madrasgarantien.
I det mest almindelige scenarie vil du blive bedt om at sende et dokument med et billede eller en detaljeret skriftlig beskrivelse af defekten til producenten eller sælgeren, enten via e-mail eller med almindelig post.
Det efterfølges normalt af et sæt klare instruktioner om, hvordan man går videre med kravet, herunder hvordan man indsender officielt papirarbejde. Hvis det ikke lykkes, kan du altid henvende dig til FTC for at få hjælp.
I nogle tilfælde, men ikke ofte, kan en producent sende en officiel inspektør for at verificere de påstande, du fremsætter.
Generelt skal du betale et vist beløb i forbindelse med ansøgningsprocessen. Men hvis kravet ender med at blive godkendt, vil du ofte få pengene refunderet, selvom det ikke er garanteret.
Under typiske omstændigheder vil en standard madrasgaranti dække fremstillings- eller håndværksmæssige detaljer. Som vi tidligere har nævnt, drejer det sig om defekte sømme eller syninger, bøjede, knækkede eller på anden måde defekte fjedre eller fejl og revner i stoffet.
Normalt varer standardmadrasgarantier ti år, sjældent længere end det. Desuden er de som oftest forholdsmæssige garantier, hvilket betyder, at dækningen bliver mindre og mindre værd, som tiden går.
For at undgå at skulle trække på garantien eller i det mindste udskyde den, kan du være nødt til at gøre et par ting for at forlænge madrassens levetid. Her er, hvordan du kan gøre det.
Den bedste måde at undgå, at garantien bortfalder, og forlænge madrassens levetid er ved at bruge en madrasbeskytter.
Disse må ikke forveksles med topmadrasser. Selvom topmadrasser uden tvivl er bedre til at beskytte madrassen, bruges de sjældent som et beskyttende lag. For eksempel kan memoryskummadrasser virkelig drage fordel af en madrasbeskytter. Da vi sveder i løbet af natten, ville det være bedst, hvis sveden ikke kunne nå skummet, men blev på overfladen - og det er det, madrasbeskyttere er til for.
En madrasbeskytter beskytter også din madras mod misfarvninger, pletter, utilsigtede ridser og flænger osv. Da alt dette kan gøre garantien ugyldig og ødelægge madrassen, anbefaler vi altid at bruge en madrasbeskytter.
En anden ting, der kan ødelægge din madras for tidligt, er en dårlig sengebund. Det kan også være en medvirkende faktor til, at garantien bortfalder, så du skal sørge for, at din madras er tilstrækkeligt understøttet.
Sengerammer af høj kvalitet kommer man langt med. Det betyder ikke noget, om rammen har en fast bund eller en lamelbund. Så længe den er af høj kvalitet og passer til madrassen, vil den holde længere.
Undgå at have din madras liggende på gulvet eller på gør-det-selv-sengerammer, da du nemt kan beskadige både betrækket og madrassens strukturelle integritet.
Der er en grund til, at producenterne anbefaler at vende og dreje madrassen en gang imellem. Madrasser vil utvivlsomt forme sig efter din krop og synke over tid - det kaldes tilvænning. Men hvis du ikke lader den få en jævn tilvænning og fortsætter med at sove på nøjagtig samme sted og i nøjagtig samme stilling, vil du beskadige den. Derudover bør du Vask din madras og hold den ren, så godt du kan.
Desuden kommer de fleste madrasser af høj kvalitet med aftagelige betræk. De fleste af dem kan maskinvaskes, så vask dem regelmæssigt for at undgå misfarvninger, pletter eller simpelthen støv og allergener, der ophober sig ved hjælp af en støvsuger.
Selv hvis du har lagt en madrasbeskytter over din nye madras -... spise og drikke i din seng bør være forbudt område. Selvfølgelig er det cool at spise snacks i sengen, mens du ser din yndlingsserie, men det er den nemmeste måde at plette madrassen på og annullere garantien.
Ikke nok med det, men krummer og alle de andre madrelaterede ting kan nemt føre til væggelus og andre grimme væsner, som vi går ud fra, at du ikke ønsker at tilbringe natten med.
Også, befugtning memory foam-madrasser vil ikke kun efterlade pletter, men også beskadige skummet strukturelt, hvilket forkorter madrassens levetid betydeligt.
Endnu en gang - det lyder sjovt, det er sjovt, men du bør virkelig ikke gøre det. Måske har du læst et sted, at den bedste måde at bryde ind i sin seng på er at hoppe over den. Det er ikke sandt. Selvom det er rigtigt, at dine børn kan gå rundt i sengen den første dag eller to, betyder det ikke, at du eller nogen anden skal hoppe rundt i den.
At hoppe kan få fjedrene til at knække eller bøje eller endda springe ud af madrasbetrækket. Du kan også ødelægge omhyggeligt placerede lag af memoryskum eller pocketfjedre, hvilket også kan påvirke madrassens forventede levetid betydeligt.
Til sidst vil vi afslutte vores guide med at besvare et par af de hyppigst stillede spørgsmål om madrasgarantier.
Det kommer an på. Normalt varer madrasgarantierne mellem fem og ti år, men de kan være længere end det.
Mange ting kan gøre en madrasgaranti ugyldig, herunder pletter, rifter, snitsår eller simpelthen forkert vedligeholdelse.
En livstidsgaranti betyder, at garantien dækker i en "ubegrænset" periode, forudsat at madrassen er blevet passet ordentligt på.
Nej, du får kun garanti, hvis du er den oprindelige køber og køber fra en verificeret forhandler eller direkte fra producenten.
En søvnprøveperiode er en prøveperiode, der normalt varer omkring 100 nætter, hvor du kan afgøre, om du vil beholde madrassen eller ej.
En begrænset garanti dækker kun de specifikke dele af produktet eller specifikke defekter eller forhold.
En fuld garanti er en garanti, der dækker hele produktet.
Der er ingen kommentarer endnu
"*" indikerer påkrævede felter